COVID-19 påvirker os alle på utallige områder – vi kan ikke længere frit se venner og familie, arbejdet er for mange sat på pause, og vi må undvære vores afslappende oseture og cafébesøg.
Med lukkede butikker og utallige restriktioner er der dele af vores hverdag, der bliver berørt, uden vi måske tænker over det. En af de vigtige områder i øjeblikket er elektronik, som pludselig for mange bliver meget vigtig her i karantænetiden. Vi arbejder måske hjemmefra, så vi bruger vores computere meget mere, eller måske sidder vi meget mere med vores telefon for at få tiden til at gå, indtil vi kan komme i skole eller på arbejde igen.
Men hvad gør vi så, når det går i stykker? Tabte du din telefon, mens du gik den obligatoriske karantæne-gåtur for at komme lidt ud? Spildte du en kop kaffe ud over den, fordi dit hjemmekontor ikke ligefrem har de samme pladsmuligheder, som dit rigtige kontor? Normalt ville det måske ikke være så alvorligt, fordi vi netop har flere ressourcer til rådighed på arbejdspladsen og hurtigt kan smutte ned og få ordnet telefonen. Virkeligheden er dog anderledes i øjeblikket, så det er ikke nødvendigvis så enkelt at få løst problemet, som det plejer at være.
Køb nyt eller få repareret det gamle?
Corona-krisen har gjort os usikre. Det handler både om personlig usikkerhed, hvor vi ikke ved, hvad fremtiden bringer for os og vores omgangskreds, og i forlængelse deraf økonomisk usikkerhed. Og det er især den økonomiske usikkerhed, der i øjeblikket præger samfundet – mange mister deres job, renterne stiger, og vi bliver overordnet set mere bange for at bruge vores penge, fordi vi ikke er sikre på, hvordan fremtiden kommer til at se ud.
Så når vores telefon går i stykker, skal vi finde en måde at løse problemet på, som ikke nødvendigvis er den samme, som vi ville have valgt for bare nogle måneder siden. Der er en tendens til at købe nyt, når noget går i stykker – måske fordi, du gerne vil have den nye model, måske fordi du ganske enkelt synes, det er den nemmeste løsning.
Men med den stigende økonomiske usikkerhed er denne tendens ved at ændre sig – mange undgår at kaste penge efter ting, der ikke er absolut nødvendigt, og det kan mærkes. Det betyder nemlig, at flere undersøger mulighederne for at få repareret deres telefon, fremfor at købe en ny med det samme.
Hurtig og sikker reparation
Den nedadgående tendens til at købe nyt og den større tendens til at vælge reparation, er noget, som mobilreparatører i Danmark kan mærke. Mobilreparatøren iExpert i Aarhus er en af de reparatører, der tydeligt mærker forskellen – de får nemlig meget mere arbejde i denne tid, især med reparationer på iPhones og andre Apple-produkter. Det skyldes blandt andet, at Apple har haft alle deres fysiske butikker lukket siden krisens begyndelse.
Selvom iExperts butik i Bruuns Galleri er lukket som næsten alt andet i storcentret, har de stadig en åben butik i Aarhus – nemlig i Toldbodgade, hvor du derfor stadig kan gå ind og få repareret din iPhone eller andre enheder.
For mange er det en stor fordel at kunne aflevere sin enhed i en fysisk butik, og det handler ofte om, at det går hurtigt – hos iExpert kan det meste klares på en halv time, så du behøver ikke gå i lang tid uden din telefon eller med en lånetelefon. Hvis du vælger at sende den med posten, hvis du ikke bor i nærheden af en iExpert-butik, går det også hurtigt – de stræber nemlig efter at sende den reparerede enhed tilbage allerede samme dag, som de modtager den.
Og selvom du med et Apple-produkt ikke går til Apples egne reparatører, får du stadig garanti – iExpert yder nemlig 2 års garanti på den reparerede eller udskiftede del.
Hvis du besøger en fysisk iExpert-butik, kan du også være helt tryg. De har nemlig taget deres forholdsregler her i krisetiden med afspritning af produkter, værktøj, flader, osv., så du kan roligt møde fysisk op og aflevere din enhed til reparation uden at skulle bekymre dig om smitterisikoen.